Direktlänk till inlägg 5 januari 2010

Tillbaka till Eden...

Av Liliann - 5 januari 2010 21:43

är det någon som minns den? Har suttit i 4,5 time i eftermiddag och tittad på den DVD boxen med serien , helt underbar tycker jag, inspelad på åttiotalet bara att se kläderna var en ren nostalgikick med axelvaddar, tajta  midjehöga jeans(även på männen!)kitchiga mönster  och stora frisyrer you name it!


Serien tyckte jag väldigt mycket om när den gick på TV så det var ett kärt återseende men modet vet jag inte var det egentligen snyggt ens på den tiden?


Antar att våra föräldra reagerade då som vi gör idag, jag menar.

HUR snyggt är det med jeans som hänger med grenen nere vid knäna? Grabbarna måste få jävligt ont i ben och höfter av att bara hålla emot så att byxorna inte glider ner...


Och dessa mössor som tydligen alltid skall vara på undrar om de sover med dem också?....skulle behöva en själv ibland i och för sig, en sån där Having a bad hairday mössa men det skulle kännas jättekonstigt att ha den på inne...



eller dessa stackars flickor som har så dyr dunjacka att de inte har råd och köpa byxor utan bara går med strumpbyxor och dunjacka undrar om de fryser?.... 


Sjuttitalets mode minns jag inte så mycket av men V-jeansen minns jag men jag minns också att under uppväxten så köptes kläderna lite på tillväxt så jag hade V-et nedanför knät inte strax vid... men stolt var jag och så skulle det vara mohairtröjor med polokrage som skulle nå till midjan i någon stark färg.Just ja sedan kom jeansen  med låååg midja och viiiida ben till dessa skulle träskor, helst vita sådana, bäras. Vi skiljde oss nog inte så mycket från dagens ungdomar alla skulle/ville helst se likadana ut...


Det har nog aldrig varit lätt att vara ung även om jag tycker att det är lite tuffare att var ung idag, det" konkurreras" inte bara om kläder idag utan tänk alla dessa tekniska prylar som "alla" måste ha bl.a för att ha stenkoll hela tiden, fritidsintressen, resandet, hur kul är det att berätta att man inte kunnat lämna hemmet för att mamma coh pappa inte har råd när kompisen kan skryta med den där Greklandsresan t.ex,eller vem vill säga tyvärr vi har inte råd att jag åker slalom/rider/spelar hockey


Kommer då osökt in på föräldrar av idag, i bästa fall finns det två föräldrar närvarande och det är inte lite krav de har på sig heller för man vill ju trots allt göra det man kan för barnen?.Ser lite av varje av det oxå i och för sig, föräldrar som jobbar mycket och tjänar bra dövar sitt samvet med dyra prylar och fet vecko/månadspeng....medan andra nätt och jämnt får ihop till det nödvändigaste....


När jag växte upp hade alla det lika bra, faktiskt, den konkurrens som finns idag bland både vuxna och ungdomar den fanns inte då OCH det är inte 100 år sedan...


Det började med en gammal TV såpa och slutade med tankar kring dagens ungdom

ja ja lite ännvid på dagens inlägg...


Må Väl....



 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

6 januari 2010 12:25

Den serien hade jag glömt men den var väldigt bra. Skulle vara roligt att se den igen. Roligt med minnen av gamla moden och kläder och jag skulle inte vilja vara ung igen för det är nog svårare än vad vi hade det.
Vjens var ju häftiga men obekväma för dom skar in i knäna när man gick. Minns du kalasbyxorna och elastabyxor med hälla under foten. Näbbkängor och lapptussar. Herre je så mycket moden som man varit med om.
Fördelen med att bli äldre är att man inte behöver bry sig om kläder och moden utan klä sig som man vill. I min smak i starka färger och bekvämt. Idag är det 33 grader så det är lager på lager som gäller

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

L8P8

7 januari 2010 07:55

Min favoritserie då det begav sig. Däremot hörde jag till de lyckliga/eller olyckliga som inte fick kläder efter mode. Tack gode gud för det :-)
Annars är jag inte så intresserad av mode idag heller, bekvämt och nåt man trivs med, det är min grej.
Jag har en son som tillhör vad jag brukar kalla "toppluvefolket".. En gammal vit toppluva från 80-talet sitter på skallen HELA tiden. Han skyller på att han inte varit till frissan och har mössa för han är så långhårig. Vad han ska skylla sina nedhasade byxor på kan man ju fundera över...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liliann - 29 april 2014 11:08

så då undrar jag över, VARFÖR ser man så många föräldrar idag mer ivrigt sysselsatta med sina smartphones än med att faktiskt vara närvarande med sina barn???? Nu blir nog en del väldigt irriterade och ser detta inlägg som ett påhopp men jag reflekte...

Av Liliann - 22 april 2014 19:59


föddes du pappa, idag skulle du fyllt 85 år om du fortfarande varit med oss fysiskt här på jorden.Varje år denna dag skänker jag dig extra varma tankar och tar mig en fundering över hur saker och ting skulle varit om du fått leva sida vid sida med os...

Av Liliann - 22 april 2014 09:22

har vi njutit med delar av vår stora, växande familj. Vi började med lite egentid på skärtorsdagen med Lilly innan resten av hennes familj kom på påskafton. Vi tillbringade nästan all vakentid ute, antingen vid lekstugan, ute i skogen spanandes efter...

Av Liliann - 16 april 2014 08:36

hoppas ni får en underbar helg att njuta, själv åker jag till stugan med delar av min underbara familj och naturligtvis hoppas vi på ett bra attvarauteiväder. Kolbullar, korvgrillning, lek i lekstugan med Lilly står på schemat så håll tummen.... Da...

Av Liliann - 5 april 2014 14:18

känns ingenting omöjligt. Utan tvekan en härlig känsla, förr tänkte jag alltid när det gick bra....VAD väntar nu för skit bakom hörnet? Numera åker jag med flowet och vet att jag har rätt att må bra och ha det bra. Livet är en berg och dalbana så vis...

Ovido - Quiz & Flashcards