Alla inlägg under december 2009

Av Liliann - 30 december 2009 23:07

är väl den frasen man använder sig av så här näst sista dagen på året?


Det har varit ett fantastiskt år i många avseenden iaf för mig personligen och jag ser med tillförsikt och nyfikenhet fram emot 2010 och vad det kan ha att bjuda på...


Jag tror att man till största delen kan bestämma hur man vill leva sitt liv genom att hela tiden vara sann mot sig själv, tankekraften skall man aldrig förakta. Såklart så kan det dyka upp saker som man inte kan rå över både på gott och ont det gäller bara att inte fokusera på "där framme",på vad som eventuellt kan/kommer att hända utan vara i nuet. Det lär man sig för övrigt inte på en grisblink utan måste hela tiden påminna sig om. Vi lägger dessutom oftast in alltför mycket eventuella konsekvenser av våra val och lyssnar allt för lite till vårt inre....


Vad har nu varit så bra med 2009?


Min och makens resa till Thailand i februari tre härliga veckor på tu man hand som gick i den totala avslappningens tecken. Ganska uselt väder men inte ens det bekom särskit mycket.Tack älskade ungar för hjälpen...  


Jag blev "mormor" till en liten kille på 600 kg ett fullblod vid namn Mr Bon Jovi...


Sommaren gick i dansens tecken, efter ett halvår av träda så kom sommaren och många trevliga kvällar på Hansons Loge i Sollefteå och på Sandviken ofta i sällskap med våra goda vänner från Alby...


Jag har funnit den så efterlängtade balansen i livet inser att jag är precis där jag skall vara och njuter av det till fullo....


Jag har gått kurser i, ja det vet ni som följt min blogg, det har gett mig så mycket och jag kommer under 2010 att fortsätta utbilda mig och utvecklas i ämnet...bl.a väntar en kurs i Reiki del 2, en introduktion i djurkommunikation samt en fortsättning på kursen hos Ravenstar...


Och framförallt och jag vet att det låter som en klyscha men vi har alla i familjen haft förmånen att få vara friska något som inte är alla förunnat..


Lite mindre bra var sommarvädret inte många dagar med temp över 15 grader...kom på i höstas att jag badat bara EN gång i Näldsjön....


Lite vardagliga bekymmer som dyker upp nu och då i en relation... men i stort sett ett fantaskt bra år alltså.


Det finns fler saker att nämna men vi spar det till en annan gång?


Nu önskar jag Er ett gott slut och framförallt Ett Gott Nytt År  och som sagt

Livet är inte de dagar som gått utan de dagar man minns....


KRAM








Av Liliann - 29 december 2009 16:54

  Visst är det vackert, ibland har naturen iklätt sig bara grå nyanser eller gröna som min vän skogsnuvan går och längtar efter eller om hösten när naturen skiftar i alla röda/oranga/gula toner....


I eftermiddags tog J denna bild från vår balkong det var klart och som sagt alldeles blått. Kylan gör väl sitt till 24 grader kallt i morse men vi tog på våra varmaste kläder och tog en promenad in på stan, var tvungen att gå till banken och byta ut den berömda dosan. Den som gör att vi inte skall behöva ha några bankkontor kvar framförallt inte i glesbygd.....


Kön som var idag talar starkt emot kan jag säga jag hade 15 före mig som antingen skulle ta ut pengar eller sätta in( det finns en annan kö för övriga saker)

förvånande nog inte bara "gamlingar" som alla tror utan mer yngre faktiskt...


Vi satt väl och väntade i ca 20 min och det är väl inget att säga om och under den tiden då frös jag inte iaf...Återvände hem ganska direkt och tog en sväng med hundarna för att sedan försöka tina upp, frusen är vad man blir!


Det ultimata är max 10 minus och helst vindstilla...skall bli det på söndag , håller tummen...


På återseende



Av Liliann - 28 december 2009 21:57

skriva något idag men några rader får det allt bli...


22 grader minus stod termometern på i morse när jag klev upp, kallt kan jag säga, iklädde mig min underbara FUSKpäls (nåt annat är otänkbart) och mina lapptussar och tultade till bussen sju i morse. Arbetsdagen gick som på räls, tror jag iaf, och nu är jag ledig i sex dagar, härligt!


Vi har som sagt börjat räkna ner, idag är det styvt en månad kvar tills vi åker, tänk tre veckor bara slappa och må gott (tina upp??) Vi skall åka runt lite till bl.a Koh Lanta och Koh Lipe sedan skall vi göra om snorkelturen till Similan....avslutar med några dagar i "vårt" Kao Lak, kanske rent utav på favortithotellet Sudala beach resort....men som sagt det är en månad kvar....Ett tack till våra barn som ställer upp som hundvakt ..Älskar ER   


Nu stundar snart nyårshelgen, den har alltid gett mig dubbla budskap:

1) Ett nytt år väntar med oskrivna blad...alltid lika härligt..


2) Ett år som runnit iväg och jag frågar mig själv, VART tog det vägen och VAD gjorde jag med det??? Numera så är jag trygg i förvissningen att jag gjort det bästa jag kunnat av det även om jag önskar att jag hunnit med mera...å visst är det så att tiden tycks gå fortare ju äldre man blir? Vill inte sitta på ålderns höst och fundera över saker jag borde eller kunnat gjort och inte gjort dem...


Hur som helst så har jag och maken bestämt oss för att vara här hemma och mysa för oss själva med god mat & dryck det kalla vädret inbjuder inte till att åka någonstans och Mozart slipper vara otrygg när det börjar smälla ute.


Vi hörs väl innan dess hoppas jag?...

KRAM

 

Av Liliann - 27 december 2009 17:33

I dag har det varit 15 minusgrader, men vad gör det?


Vi har haft en lugn och skön dag, tog en promenad in till stan vid 12 tiden och gick en sväng och kollade rean. Hittade ett par vinterskor som naturligtvis inte var på rea men det är hög tid att byta ut de gamla... Gick sedan till R & D och fikade, köpte med några goda mackor och satt och myste hos dem en stund innan vi promenerade hem.


I morgon skall jag jobba men sedan är jag ledig igen. Kan vara skönt att jobba en dag när telefonen nästan är tyst då får man mycket gjort. J är ledig till efter trettonhelgen välbeövligt för honom.


J tog dessa bilder i morse från balkongen en helt fantastisk soluppgång eller hur?

  å en till....

  Det må vara kallt och bedrövligt ibland men när det är som idag så blir man nästan "religiös", det är när vintern är så här som jag förstår varför jag fortfarande bor kvar i kalla norr, jag som helst vill ha sol & värme....


Vi promenerade som sagt fram och tillbaka till stan och sedan en promenad med hundarna det var hur skönt som helst. Vad är det man brukar säga :-det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder....


Kram




Av Liliann - 26 december 2009 11:40

oj oj nu lät jag så där lastgammal igen....men det går inte att blunda för det är ett tag sedan, ett bra tag sedan....


Julaftons morgon började tidigt vi barn vaknade i ottan och våra stackars föräldrar vaknade ju ockå då av bara farten. Vi hade inga julstrumpor så det var många timmar att gå och tråna efter julklapparna. De delades aldrig ut före middagen. Jag har aldrig ens smakat lutfisk och här är anledningen....Tomten kom aldrig förrän den förpillade lutfisken var äten.


Vi barn var mätta efter en köttbulle men inte mor och far det kändes som de satt och åt i hur många timmar som helst...och sist men inte minst så skulle de äta, ja just det, LUTFISK!


Sent omsider efter all mat var äten, bortplockad och diskad, tro inte att tomten kom INNAN det var gjort...så satt vi där och väntade på det så efterlängtade stampandet på bron.....minns att en av tomtarna vi hade kunde jag inte lista ut vem det var fick fråga mamma i vuxen ålder...sånt är kul tycker jag.


Sedermera fick jag egna barn, två fantastiska flickor, varav den ena vaknade i femsnåret varje år och kunde inte låta bli att väcka storasyster....Det låg ju något i julstrumpan!!! så den är på gott och ont men den lättar lite på trycket.


Traditionen att se Kalle och sedan äta och sedan julklappar har jag behållit men som sagt aldrig serverat lutfisk. Tomtar har kommit och gått jag vet inte hurvida flickorna vet vilka det varit alla gånger men jag vet iaf ett år då de gick bet.


Jag och flickornas pappa separerade i början av 90-talet och efter det har de tyvätt fått åkt emellan men mest har de varit hos pappa sedan det kom nya småsyskon man får inte vara självisk när det kommer till så viktiga saker som jul och andra högtider typ födelsedagar utan jag har faktiskt även själv firat jul hos X-et och hans familj några gånger och det har oxå gått bra..


Återkommer med mera funderingar....

Ha en fantastisk AnnanDag

Av Liliann - 25 december 2009 12:18

har så infunnit sig, med samma julångest som alltid om än i mindre skala....Det är som luften går ur en när julafton är till ända, ändå har jag minskat på kraven väldigt mycket men de gror lite i bakhuvudet.


Vi hade en lugn julaftons morgon med skinkstut och té och annat gott. Följde sedan med R till stallet och var ut på en hästpromenad med Jovi. Kylan har ju äntligen släppt sitt järngrepp idag har vi bara 5 minusgrader...så när jag kom från stallet var vi ut på hundpromenad.


A & D kom förbi med en jättefin julgåva i form av en matkorg fylld med bl.a marmelad med vitt vin och vanilj, hallonsylt med passionsfrukt, biskvier, bröd mm, allt hemgjort såklart. M & A var här och åt julbord tillsammans med oss och sedan vid 20:00 snåret kom R förbi och hämtade upp mig för då var det dax för kvällsfodring. Det märktes att det var julafton, när hövagnen drogs fram var det ett förfärligt sparkande och gnäggande då var de hungriga både efter mat & sällskap, det är ju långt ifrån samma spring i stallet på julafton som andra dagar.


Finfina julklappar fick jag oxå en platt/locktång, böcker, både Läckbergs & Mankells nya, Bioterm hudkräm äntligen min hud tööörstar efter en riktig lotion så här i vintertid...det var några av klapparna. Vi har dragit ner även där nu när barnen är vuxna men några paket skall det allt vara.....


Ja juldagen då.....blir bara precis som den kommer just nu känns det inte som jag vill göra just något....


God Fortsättning till Er

Av Liliann - 23 december 2009 23:18

har varit en ledig dag iaf från jobbet.  Hade ställt klockan ändå för att komma upp i tid för att hänga på låset inne i centrum när affärerna öppnade. Det gick över förväntan de sista inköpen var klara redan efter en timme.


Maken slutade vid lunchtid så vi hjälptes åt att förbereda kvällens familjemiddag. Alla barnen med respektive samt flickornas faster Maria har varit här och ätit och druckit gott. j och R´s sambo D delar ett intresse för whiskey och hann provsmaka några under kvällens lopp själv fick jag vara chaufför och skjutsa hem alla efter middagen....Kvar sedan var disken och känslan av lycka att få ha sina nära och kära omkring sig inta alla förunnat. Härligt att få omge sig med dessa ungdomar jag tror att det är det som gör att det bara är kroppen åldras.....?!  


I morgon är det julafton, jag hoppas den stränga kylan släpper sitt grepp så att vi  kan komma oss ut på en riktig långis med hundarna. Tarzan mår inte så bra av kylan utan får mera ont i sina ben vilket gör att promenaderna blir kortare.


R ville kanske ha sällskap på sin julpromenad med Jovi också mitt på dagen trevligt trevligt....Vi skall för övrigt kvällsfodra i morgon så jag har köpt några kilo morötter som de skall få det är ju julafton och det går lite till 45 hästar.....


Önskar Er en riktigt GOD JUL  

KRAM

   


Av Liliann - 21 december 2009 07:34

att färgsättningen på min bloggsida skall vara vintrig och alldeles snart julig....önskar att jag kunde hitta och använda alla kuliga grejor som andra bloggisar har....typ fina baksidor roliga bilder m.m


Är nästan helt oduglig vad gäller användandet av dessa maskiner utom i arbetet. Då används ju i regel färdiga system och många väldigt bra sådana, men när det gäller det andra användandet är jag som sagt helt oduglig.


Som tur är har jag två stycken duktiga "mågar" till hjälp när det behövs, typ installeras grejor och sånt försökte själv EN gång och datorn är sig inte lik efter det. För övrigt så har en tioåring  större kunskap om en dator än mig......


Nu har måndagen kommit och dax att kasta sig in i arbetet med liv & lust!


Ha en bra dag!

Ovido - Quiz & Flashcards