Alla inlägg den 9 april 2011

Av Liliann - 9 april 2011 17:53

är att känna samma nyfikenhet över vad som sker i naturen när våren kommer. Som barn så var det första tecknet på vår att "storloken" i Nordannälden hade bildats, och tänk när man fick plocka första tussliagon! Plockar några tussilago gör jag med samma tacksamhet och glädje än i dag. Glömmer inte heller när flickorna var små och de kom hem med glädjestrålande ögon och sa..-Knacka hand! och tänk där bakom ryggen gömde sig några tussilago, ibland med så kort stjälk att de nätt och jämnt gick att ha i en äggkopp.... 


Idag var vi till stugan en sväng där hade snön tinat rejält och kvickt som ögat, fram med spettet och knackade löst det som gick, då tinar det ju fortare! I bland när man står stilla och lyssnar så hör man hur det tinar och rinner under snön...härligt!!! Fåglarna sjöng något alldeles fantastiskt och snart har vi kanske hyresgäster i holkarna där...Gjorde i övrigt lite påskförberedelser, det har ju stormat en del i vinter så jag hade tagit reda på lite björkris som blåst ner, nu står det där med färgglada fjädrar och annat pynt. En och en halv vecka kvar bara sedan kommer påskhelgen och sedan är snart har även april månad sprungit iväg.


Lite kluvet det där med tiden, nu längtar jag bara till försommar och sommar, så visst får tiden gå lite fort, det gäller bara att göra det bästa av den, samtidigt som jag i nästa ögonblick bara vill hejda den, tiden alltså....Men våren fortgår ta vara på den och njut, det tänker då jag göra.

I varje andetag skall jag känna in alla dofter( vissa inte allt för angenäma!) lyssna på fåglarnas sång och porlet av vatten, gå långa promenader, ta fram cykeln och bara njuuuuta.....


Ha det bäst...

Ovido - Quiz & Flashcards